Program współpracy Miasta Szczytno z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025
Program współpracy Miasta Szczytno z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025
Wstęp
Działalność organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego ma istotny wpływ na rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Zaangażowanie tzw. III sektora w sprawy i problemy mieszkańców sprawia, że stał się on ważnym partnerem w realizacji zadań gminy. Dlatego też Miasto Szczytno deklaruje wolę współpracy z organizacjami pozarządowymi przy realizacji swoich zadań ustawowych.
-
Postanowienia ogólne
§ 1
-
Ilekroć w Programie jest mowa o:
-
ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm.)
-
zadaniach publicznych – rozumie się przez to zadania określone w art. 4 ustawy
-
organizacji – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
-
Programie – rozumie się przez to program współpracy Miasta Szczytno z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025
-
Mieście – rozumie się przez to Gminę Miejską Szczytno
-
Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Szczytno
-
Program obejmuje współpracę Miasta Szczytno z organizacjami działającymi na rzecz Miasta i jego mieszkańców.
-
Cele współpracy
§ 2
-
Celem głównym Programu jest zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Szczytna oraz wzmocnienie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez budowanie partnerstwa pomiędzy gminą a organizacjami.
-
Celami szczegółowymi programu są:
-
poprawa jakości życia mieszkańców Szczytna, poprzez pełniejsze zaspokajanie ich potrzeb
-
integracja organizacji działających w sferze zadań publicznych
-
prezentacja dorobku i promowanie osiągnięć organizacji
-
racjonalne wykorzystanie finansowych środków publicznych przeznaczonych dla organizacji
-
otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych.
-
Zasady współpracy
§ 3
Współpraca Miasta z organizacjami opiera się na zasadach:
-
pomocniczości – gmina powierza organizacjom realizację zadań własnych, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy
-
suwerenności stron – gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji
-
partnerstwa – gmina traktuje organizacje jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych.
-
efektywności – gmina przy zlecaniu zadań organizacjom zadań publicznych będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu wykorzystania środków publicznych
-
uczciwej konkurencji – gmina będzie równorzędnie traktowała podmioty konkurujące o realizację zadań, stosowane będą te same kryteria przy dokonywaniu oceny ofert i podejmowaniu decyzji odnośnie finansowania zadań
-
jawności – gmina udostępniać będzie organizacjom informacje o zamiarach i celach realizowanych zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami.
-
Zakres przedmiotowy
§ 4
Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami jest:
-
realizacja ustawowych zadań własnych Miasta
-
podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Miasta
-
określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania
-
konsultowanie projektów aktów normatywnych zgodnie z zasadami określonymi odrębną uchwałą.
-
Formy współpracy
§ 5
Współpraca Miasta z organizacjami odbywać się będzie w następujących formach:
-
finansowej poprzez:
-
powierzenie organizacji realizacji zadania publicznego i udzielenie dotacji na finansowanie jego realizacji
-
wsparcie wykonywania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji
-
pozafinansowej poprzez:
-
wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, poprzez:
- publikowanie ważnych informacji na stronach internetowych Miasta miastoszczytno.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej bip.um.szczytno.pl
- organizowanie spotkań dotyczących ogólnych zasad współpracy oraz konkretnych zagadnień dotyczących Programu
- przekazywanie za pośrednictwem poczty elektronicznej informacji o dostępnych programach pomocowych, szkoleniach i konferencjach
-
konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych zgodnie z uchwałą Nr VIII/60/2011 Rady Miejskiej w Szczytnie z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z Radą Działalności Pożytku Publicznego Miasta Szczytno lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych.
-
tworzenie w razie potrzeby zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli właściwych organów Miasta.
-
umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie
-
zawieranie umów partnerstwa określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 ze zm.)
-
pomoc w uzyskaniu lokalu z przeznaczeniem na działalność statutową organizacji na zasadach określonych przez Radę Miejską w Szczytnie
-
pomoc przy organizowaniu przez organizacje spotkań np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia sal, środków technicznych itp.
-
organizowanie konsultacji i szkoleń, celem podniesienia sprawności funkcjonowania organizacji
-
przekazywanie organizacjom, w miarę możliwości i w uzasadnionych przypadkach, np. przy realizacji projektów, materiałów informacyjnych i promocyjnych
-
udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z Miastem
-
Priorytetowe zadania publiczne
§ 6
-
Zakres zadań objętych programem obejmuje wyłącznie sferę zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy a dotyczących zadań Miasta.
-
Zadaniami priorytetowymi w 2025 roku są w szczególności zadania publiczne z zakresu:
-
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej:
-
realizacja programów szkolenia sportowego oraz uczestnictwo w zorganizowanej rywalizacji sportowej
-
organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i sportowo-rekreacyjnych
-
kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
-
organizowanie imprez kulturalnych
-
organizowanie wystaw, przeglądów muzycznych, teatralnych i recytatorskich, festynów i koncertów
-
organizowanie konkursów plastycznych, malarskich, fotograficznych
-
organizowanie przeglądów twórczości amatorskiej
-
organizowanie warsztatów twórczych i plenerów
-
działalność wydawnicza
-
kultywowanie i promocja muzyki, śpiewu i tańca folklorystycznego
-
prezentacja dziedzictwa regionalnego
-
pomocy społecznej:
-
wydawanie jednego posiłku oraz żywności z programów pomocowych
-
przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym
-
prowadzenie świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży,
-
prowadzenie klubu abstynenta
-
prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci uzależnionych od narkotyków i innych substancji psychoaktywnych
-
działań na rzecz osób w wieku emerytalnym
-
podejmowanie działań aktywizujących osoby w wieku emerytalnym do uczestnictwa w przedsięwzięciach kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych
6) ratownictwa i ochrony ludności
a) organizowanie i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych
b) wspieranie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
-
Okres realizacji programu
§ 7
-
Niniejszy Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. z zastrzeżeniem ust. 2.
-
Termin realizacji poszczególnych zadań określony będzie w warunkach konkursu ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych.
-
Sposób realizacji programu
§ 8
-
Zlecanie realizacji zadań Programu odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb.
-
Ogłaszając otwarty konkurs ofert w celu zlecenia realizacji zadań organizacjom Burmistrz opublikuje informację o nim:
-
w Biuletynie Informacji Publicznej
-
na stronie internetowej Miasta
-
umieści ją na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Szczytnie
-
Termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia.
-
Decyzję o wyborze ofert i wysokości dotacji podejmuje Burmistrz w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej, o której mowa w § 12.
-
Informacje o złożonych ofertach oraz ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Szczytnie.
-
W przypadku kiedy organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona oraz realizator zadania dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
-
Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
-
Przy składaniu ofert na uzupełnienie wkładu własnego organizacji wymaganego przy realizacji zadań ze źródeł zewnętrznych (krajowych i zagranicznych) projekty muszą być zbieżne z zadaniami Miasta a wysokość dotacji nie może być wyższa niż wymagany wkład własny organizacji. Projekt otrzyma dofinansowanie jedynie w przypadku podpisania umowy z grantodawcą zewnętrznym.
-
Organizacje mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 12 ustawy.
-
Na podstawie oferty realizacji zadania złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy Burmistrz może zlecić wykonanie realizacji zadania z pominięciem otwartego konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
-
wysokość dofinansowania lub sfinansowania zadania nie przekroczy kwoty 10.000 zł
-
zadanie ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni
-
łączna kwota przekazana w ten sposób organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20.000 zł
-
W zakresie rozpatrzenia oferty, o której mowa w § 8 ust. 9 stosuje się art. 19a ustawy. (przegadać)
-
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 9
Środki finansowe na realizację zadań wymienionych w § 6 wyniosą 830.414 zł.
-
Sposób oceny realizacji programu
§ 10
-
Burmistrz dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji na zasadach określonych w ustawie.
-
Realizacja Programu jest poddawana ewaluacji mającej na celu ocenę roli organizacji w realizacji zadań Miasta.
-
Mierniki efektywności Programu oparte są na informacji dotyczącej jego realizacji, a w szczególności:
-
liczbie ogłoszonych otwartych konkursów ofert
-
liczbie ofert złożonych w otwartych konkursach ofert
-
liczbie zawartych umów liczbie umów, które nie zostały zrealizowane lub zostały rozwiązane z przyczyn zależnych od organizacji
-
liczbie osób, które były adresatami działań objętych w programie
-
wysokości kwot udzielonych dotacji
-
wielkości własnego wkładu finansowego i pozafinansowego organizacji włożonego w realizację zadania
-
liczbie ofert wspólnych złożonych przez organizacje
-
liczbie aktów normatywnych, które były konsultowane z organizacjami
-
Sprawozdanie z realizacji Programu Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej w Szczytnie do dnia 31 maja 2026 roku.
-
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 11
-
Projekt Programu opracowany został w Wydziale Edukacji, Zdrowia i Opieki Społecznej Urzędu Miejskiego w Szczytnie przy współpracy z innymi wydziałami, w których zakresie działania pozostają kwestie regulowane Programem.
-
Program podlegał konsultacjom z organizacjami pozarządowymi przeprowadzonym w sposób określony w uchwale nr VIII/60/2011 Rady Miejskiej w Szczytnie z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z Radą Działalności Pożytku Publicznego Miasta Szczytno lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych.
-
Uwagi i opinie do konsultowanego projektu mogły być składane w formie pisemnej za pomocą formularza konsultacyjnego pocztą elektroniczną, za pośrednictwem poczty tradycyjnej, faksem lub osobiście.
-
Burmistrz Miasta Szczytno ogłoszeniem opublikowanym w dniu 4 października 2024 r. w Biuletynie Informacji Publicznej zaprosił organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie do konsultacji projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Miasta Szczytno z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025”.
-
Konsultacje projektu Programu przeprowadzono w dniach od 4 do 21 października 2024 r. zgodnie z ogłoszeniem Burmistrza Miasta Szczytno.
-
Informacja o konsultacjach oraz projekt Programu były dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej od dnia 4 października 2024 r.
-
W trakcie konsultacji żadna z organizacji nie zgłosiła uwag i opinii, co powoduje, że wobec niezgłoszenia sugestii i uwag nie znaleziono potrzeb do wprowadzenia zmian w projekcie Programu.
-
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
§ 12
-
Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje w otwartych konkursach ofert.
-
Komisja konkursowa powoływana jest niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert.
-
Burmistrz powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową w liczbie co najmniej 3 członków oraz ustala jej skład osobowy i wskazuje osobę przewodniczącego.
-
Organizacje mogą zgłaszać kandydatów na członków komisji konkursowej od momentu ogłoszenia konkursu do czasu jego zamknięcia.
-
Spośród zgłoszonych kandydatur Burmistrz wybiera przedstawiciela organizacji do komisji kierując się przy tym posiadaną przez nich wiedzą specjalistyczną w dziedzinie obejmującej zakres zadań, których konkurs dotyczy.
-
Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach.
-
Członkowie komisji konkursowej zobowiązani są do złożenia oświadczenia o bezstronności.
-
Komisja konkursowa opiniuje złożone oferty pod względem formalnym i merytorycznym.
-
Ze swoich prac komisja konkursowa sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący, a następnie przedkłada go Burmistrzowi.
-
Kontrola realizacji zadań publicznych przez organizacje
§ 13
Burmistrz sprawuje kontrolę merytoryczną i finansową nad realizacją zadań publicznych przez organizacje pozarządowe poprzez:
-
egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w ustawie, umowach oraz niniejszym programie,
-
analizę i ocenę przedkładanych przez organizacje rozliczeń i sprawozdań,
-
ocenę efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
-
ocenę dotyczącą właściwego ujmowania w działaniach informacyjno-promocyjnych informacji o dofinansowaniu lub sfinansowaniu realizacji zadania publicznego przez Miasto,
-
egzekwowanie od organizacji wyjaśnień, zwrotu niewykorzystanych środków lub wykorzystanych niezgodnie z umową.
-
Postanowienia końcowe
§ 14
W sprawach spornych ostatecznego rozstrzygnięcia dokonuje Burmistrz.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Magdalena Wlazło Data wytworzenia:
26 lis 2024
Osoba dodająca informacje
Magdalena Wlazło Data publikacji:
26 lis 2024, godz. 14:27
Osoba aktualizująca informacje
Magdalena Wlazło Data aktualizacji:
26 lis 2024, godz. 14:27