Zameldowanie cudzoziemców
TERMIN DOPEŁNIENIA OBOWIĄZKU MELDUNKOWEGO PRZEZ CUDZOZIEMCÓW:
Na podstawie art. 41 ustawy o ewidencji ludności z dnia 24.09.2010r. cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem powyższych państw jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Cudzoziemiec nie zaliczający się do powyższej grupy ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej 4 dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
WYMAGANE DOKUMENTY
Wymogi formalne - dokumenty jakie należy przedstawić:
1. Formularz zgłoszenia pobytu stałego lub pobytu czasowego.
2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w szczególności:
-
umowa cywilnoprawna,
-
odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
-
decyzja administracyjna,
-
orzeczenie sądu.
W przypadku nie posiadania tytułu prawnego do lokalu należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Potwierdzenie pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
W przypadku zameldowania na pobyt stały:
1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej:
-
ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo.
2. Członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej, a niebędący obywatelem powyższych państw:
-
ważny dokument podróży,
-
ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE, a jeśli nie ma takiej możliwości — inny dokument, który potwierdzi bycie członkiem rodziny obywatela UE.
3. Cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej — oraz nie będący członkiem rodziny tego cudzoziemca:
-
ważny dokument podróży
-
oraz JEDEN z następujących dokumentów:
-
karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej albo nadaniem statusu uchodźcy w Polsce,
-
„Zgoda na pobyt tolerowany”,
-
zezwolenie na pobyt stały,
-
zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
-
decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
W przypadku zameldowania na pobyt czasowy:
1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej:
-
ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo.
2. Członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej, a niebędący obywatelem powyższych państw:
-
ważny dokument podróży,
-
ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE, a jeśli nie ma takiej możliwości — inny dokument, który potwierdzi bycie członkiem rodziny obywatela UE,
3. Cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej — oraz nie będący członkiem rodziny tego cudzoziemca:
-
ważny dokument podróży,
-
wizę.
Jeśli natomiast wjazd do Polski nastąpił na podstawie umowy, która przewiduje zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo jesteś w Polsce na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt jako rezydenta długoterminowego UE:
-
ważny dokument podróży
-
oraz JEDEN z następujących dokumentów:
-
tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca,
-
karta pobytu,
-
„Zgoda na pobyt tolerowany”,
-
zezwolenie na pobyt czasowy,
-
zezwolenie na pobyt stały,
-
zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
-
decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Polsce, udzieleniu w Polsce ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
Zameldowania można dokonać osobiście, przez pełnomocnika lub w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem internetowego formularza dostępnego na stronie www.obywatel.gov.pl Dokonując jednak zameldowania w formie dokumentu elektronicznego należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów,
(w stosunku do cudzoziemców nie będących obywatelami państwa UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej, a także członkom rodziny takiego obywatela, pozostaje konieczność wykonania obowiązku meldunkowego tradycyjnie w organie gminy z uwagi na konieczność przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo pobytu oraz wskazującego na okres legalnego przebywania na terytorium RP-brak możliwości przekazywania kserokopii takich dokumentów lub ich skanów).
W celu zameldowania na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące nie ma konieczności wymeldowania się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny meldują osoby, które: nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat), mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Obowiązku zameldowania można dopełnić przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2020.256 t.j.), po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Urząd Miejski w Szczytnie
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Pokój nr 9 (parter), nr tel. 089 624 72 75, fax. 089 624 72 01
Pn – pt w godz. 7:30 – 15:30
OPŁATY
Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu:
-
Zgodnie z art.32, ust.1 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności osoba zgłaszająca zameldowanie na pobyt stały z urzędu otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
-
Zgodnie z art. 32, ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności "organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy". Zgodnie z art. 1 ust.1, pkt 1, lit. b Ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2020.1546 t.j.) wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17zł, natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 1 powyższej ustawy opłacie skarbowej nie podlega wydanie zaświadczeń w sprawach:
-
alimentacyjnych, opieki, kurateli i przysposobienia,
-
ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego, rent strukturalnych, ulg określonych w przepisach szczególnych dla żołnierzy niezawodowych i osób odbywających służbę zastępczą oraz ich rodzin, a także uprawnień dla osób niepełnosprawnych i osób objętych przepisami o szczególnych uprawnieniach dla kombatantów,
-
świadczeń socjalnych oraz w sprawach załatwianych na podstawie przepisów o pomocy społecznej, przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przepisów o zatrudnieniu socjalnym oraz przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
-
wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego i organów samorządu terytorialnego oraz referendum,
-
powszechnego obowiązku obrony, z wyjątkiem decyzji w sprawach udzielania zgody obywatelom polskim na służbę w obcym wojsku lub w obcej organizacji wojskowej,
-
zatrudnienia, wynagrodzeń za pracę,
-
nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia,
-
załatwianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2020.1990 t.j. ),
-
nabycia obywatelstwa polskiego w drodze repatriacji oraz stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego nabytego w ten sposób,
-
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, oraz członków ich rodzin, którzy do nich dołączają lub z nimi przebywają,
-
udzielenia ochrony międzynarodowej, udzielenia azylu, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, zgody na pobyt tolerowany oraz w sprawach ochrony czasowej,
-
rekompensat w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2017.2097 t.j.);
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U.2021.510 t.j.)
TRYB ODWOŁAWCZY
Brak
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Małgorzata Kaca Data wytworzenia:
20 kwi 2021
Osoba dodająca informacje
Małgorzata Kaca Data publikacji:
20 kwi 2021, godz. 14:40
Osoba aktualizująca informacje
Małgorzata Kaca Data aktualizacji:
21 kwi 2021, godz. 09:41